fredag 24 november 2017

Komplementfärger för Instila

Läran om färger kan vara nyttigt att använda när man har scrapbooking och cardmaking som hobby. Idag ska jag skriva lite om komplementfärger. Man kan säga att en komplementfärg är en färgs motsatsfärg. Om man tittar på färgerna i färgcirkeln ser man vilken färg som är komplementfärg. De ligger mittemot varandra i cirkeln. Färgerna dras till varandra och förstärker varandra.
På den här sidan kan man leka fram lite komplementfärger. Kan vara bra när man färglägger motiv eller väljer papper till sitt projekt : color-wheel
Jag har skapat en layout med komplementfärgerna orange och blå.

Jag scrappade en sida med foton från en fin kväll i Luleå skärgård med Laponia förra sommaren


Blommor och modelingpaste som dekoration.


Jag kastade också ut lite embossingpulver som jag värmde så det fick smälta.


Hoppas du fått lite ny inspiration att tänka på färgerna när du scrappar!
Lycka till!
//Annelie


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar