tisdag 12 maj 2020

Layout för nybörjare

Layout för nybörjare

13 juni 2018: Layout för nybörjare.

Idag ska jag visa hur jag bygger upp en LO.

Jag börjar oftast med att leta fram en skiss som inspirerar mig. Ibland gör jag precis som skissen, ibland bara som en del av skissen och ibland hämtar jag bara inspiration för att komma igång. Sedan plockar jag fram ett foto som jag vill scrappa och även materialet jag tänker mig att jag ska använda. Jag brukar ha ett enfärgat cardstock som grund. På det kan man leka med färger och stämplar om man vill.

Efter det skär jag till fotot som jag vill ha det och ibland lägger jag en fotomatta (en bit cardstock) under fotot för att lyfta det från de övriga papperna. Jag lägger fotot där jag tänker mig att det ska vara på LO’n.

Efter det börjar jag bygga upp med olika mönsterpapper under fotot. Jag lägger alla bitarna på plats innan jag börjar limma så att jag kan ändra och flytta runt om jag vill.

Även under en av pappersbitarna satte jag en bit cardstock för att lyfta den från det undre pappret. När jag är nöjd med hur papperna ligger börjar jag limma.

Sedan är det dags för dekorationer. På denna LO valde jag att använda utstansade blommor och en bård som dekoration. En liten remsa som jag klippte ur en triangel ur  blev också dekoration i det högra hörnet på fotot. Jag tänker mig oftast att jag sätter dekorationerna i en osynlig triangel. Det blir skönt för ögat att titta på och ger LO’n en bra balans.

Jag dekorerar lite mer och det sista jag brukar göra på en layout är att sätta dit en titel. Ibland har jag ingen titel om jag tycker fotot eller dekorationerna talar för sig själv men oftast skriver jag något som titel. Ibland skriver jag en liten text någonstans på Lo’n om fotot. Var och när det är taget eller vad vi gjorde eller någon anekdot jag vill komma ihåg. Det kallas för journaling.

Nedan kommer några detaljbilder på layouten.

 

En ny favorit bland scrapgrejerna är de snygga peeloff kvadraterna!

Även guld linjerna som även dem är peel off är också favoriter!

Jag stämplade ordet time på denna LO då jag tyckte den passade till titeln. Jag gillade också de svarta peel off bården. När jag satte den bredvid fotot lyftes fotot ytterligare från övriga papper.

Jag skapar layouter utifrån vilket foto jag känner för att skapa. Jag har ett album där layouterna som är för familjen hamnar. Dottern har ett eget album där jag sätter LO’s som handlar om henne och som jag tänker att hon får när hon flyttar hemifrån. Hon gillar att bläddra i det. Jag skapar mina LO’s i 12×12 formatet (30,5×30,5 cm) men jag har provat alla möjliga andra format och till slut fastnat för detta format. Jag använder D-ring album att förvara mina Lo’s i.

Hoppas du blev inspirerad att skapa layouter. Det är så kul!

Önskar dig en trevlig dag

//Annelie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar