tisdag 12 maj 2020

Pop-up card fika

Popup card – fika

30 maj 2018: Popup card – fika.

En rolig idé att skapa kort är att göra pop up kort. Numera finns det så fiffiga dies så man behöver inte klippa och fixa själv.

Jag använde Crealies pop upz die för att skapa detta kort.

Jag började med att skära till två cardstockbitar ett vitt som blev kortbasen och ett brunt som jag använde som pop up delen.

Kortbasen hade måtten 21cm x 14.5 cm och popup delen hade måtten 20cm x 13,5 cm.

Jag ritade ett steck med blyertspenna vid 10 cm på cardstocket som hade måtten 20cmx 13,5 cm.

Sedan markerade jag 1 cm in på båda sidor på stecket jag ritade.

Jag lade kaffekopparna så att den lilla flärpen på dien ligger precis vid 1cm-stecket.

Viktigt att den andra flärpen ska också följa linjen.

För att inte dien skulle glida omkring när jag stansade tejpade jag fast den tillfälligt med washitejp.

Resultatet efter stansningen såg ut så här. Jag bigade efter strecket förutom där strecket går över kaffekopparna och suddade sedan bort strecket.

Jag vek efter bigningen och där kaffekopparna satt fast. Efter det var det bara att gå lös med mönsterpapper och dekorationerna.

Insidan av kortet blev så här:

Utsidan av kortet blev så här:

 

De beiga filtblommorna passade bra som dekoration på detta kort.

Det är en fin effekt när kopparna poppar upp när man öppnar kortet!

 

Hoppas att du blev sugen att skapa med dessa roliga pop updies!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar